söndag 21 december 2014

Är du en mobbare i flocken.

http://blogg.varldenidag.se/dahlman/2014/12/21/att-vara-utsatt-for-kristen-mobbning/

Mobbare trivs med den makt det innebär att kunna kontrollera och trakassera en annan individ. För att uppnå sitt mål behöver mobbarna den tysta massan till hjälp, det vill säga betraktare, som höjer mobbarens status genom att avstå från att ingripa. För att stävja mobbning är det nödvändigt att ingripa mot dem som mobbar. Det är också önskvärt att få följeslagarna eller betraktarna att reagera och agera, det vill säga sänka toleransen för mobbning.

När jag samarbetade med Tommy Körberg fick jag massiv kritik från den kristna “kören”. När jag visar fram en god relation till Ulf Ekman har några andra kristna ”körer” skrikit sig hesa och när jag nu vädjar om konstruktiva samtal med Jimmy Åkesson har den kristna kritiken övergått till ren och skär mobbning. Jag har i hela mitt liv sökt broar till så kallade kontroversiella människor, även ibland kallade excentriska. Jag förstår att detta är provocerade men jag tycker om färg, utstrålning, pondus och egenart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar