torsdag 5 juni 2014

Åklagaren sannolikt från yttre rymden


Allt detta handlar inte om hets utan t.o.m. domstolar med en egendomlig syn på Islam och tillhörande traditioner gör sitt bästa att kränka människans rättskänsla.

Detta som hände då:

Högsta domstolen har dömt Sannfinländarnas riksdagsledamot Jussi Halla-aho till böter för att ha skrivit kränkande om islam och nedvärderande om en folkgrupp på sin blogg år 2008.

HD skärpte den lägre rättsinstansens dom på 30 dagsböter till 50 dagsböter, och slog fast att Halla-aho dessutom gjort sig skyldig till hets mot folkgrupp. Halla-aho beordrades också att radera en del av sin bloggtexter.

Både Halla-aho och åklagaren har besvärat sig hos högre instans om den ursprungliga domen.


Islam är ingen folkgrupp bästa marsianer.
Det handlar ju om Islams kultur, och fossila traditioner.

http://www.d-intl.com/tag/muhammeds-flickor/



Förnekar brott
Michael Hess förnekar brott och har bland annat hävdat att uttalandet är en kritik mot en ideologi och syftar på den islamska kulturen och ingen folkgrupp. Därför bör kommentaren falla inom yttrandefriheten, menar han.
Michael Hess hävdar dessutom att uppgifter bygger på fakta.
– Vi pratar om en forskningsrapport som stöder det som han har uttalat angående överrepresentation gällande våldtäkter från de här MENA-länderna, har hans advokat Tommy Nilsson tidigare sagt till Kvällsposten.
Åklagaren håller inte med och anser att en enstaka utredning knappast kan ses som någon slags allmän vedertagen fakta. Hon menar i stället att uttalande varit "nedsättande om muslimska invandrare med syftning på trosbekännelse

http://sanningenommuhammed.wordpress.co


Signaturen otroende skriver i Svenska Yle:

Jag förstår inte varför vi måste huka för en ideologi, som inte överensstämmer med de värderingar vi har? Kritik beträffande islam är helt på sin plats. Är det ok att gifta bort 8-åringar såsom det allmänt görs i den islamska världen? Jag kallar det pedofili, eller finns det någon som vill att ens eget barn skall bli barnhustru åt någon som 8-åring? Jag skulle i varje fall inte vilja ha någon sådan person i min bekantskapskrets speciellt om jag hade minderåriga barn. Däremot stämplar man laestadianerna som pedofiler fast pedofili inte är förenlig med deras lära. Alla ideologiers och religioners trossatser bör kunna kritiseras likvärdigt i en demokrati med yttrande- och åsiktsfrihet.


Hans Erling Jensen

Under större delen av mitt liv har jag kämpat för frihet och jämlikhet, och jag har höjt min röst mot förtryck i alla dess former oavsett om orsaken varit politisk, religiös, feodala traditioner eller annat.

Jag tror på människor, inte på ideologier eller religioner. Jag tror på demokrati och mänskliga rättigheter, och på att viljan att vilja utvecklas måste komma från individen själv – från roten så att säga – för att föra fram, och inte som ett krav från ovan!

Det är bara fria människor som kan skapa en bättre värld, varken ideologier eller religioner kan, och inte heller den som tror att just han funnit enda sanningen!


Jag tror på kunskapens makt. Kunskapen om hur man odlar en åker, hur man bygger en båt, ett hus eller reparerar en bil - det är den typen av lärdom som ger mat på bordet, tak över huvudet och förser människan med livets nödtorft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar