När det mänskliga förnuftet ges en underordnad roll leder det till irrationellt beteende. Detta är svårt att förändra, eftersom gud, enligt den asharitiska teologin, är ren vilja/makt snarare än förnuft och rättvisa. När gud ses som ren vilja eller makt finns det ingen teologisk barriär mellan gudsuppfattningen och rättfärdigandet av våld för att sprida tron. Nästa logiska tankesteg blir då att tron på en “gud utan förnuft” leder till våld och terrorism. Ett exempel på detta är Osama bin-Ladens uttalande: “Terrorism är en plikt i Allahs religion”. Påståendet att det är en plikt att använda våld för att sprida tron kan bara vara sant om gud saknar förnuft, och om oförnuftigt handlande inte strider mot guds natur.
Hur kan den muslimska världen reagera på den kris de befinner sig i? Osama bin-Ladens analys och strategi är för många muslimer väldigt lockande: Förklaringen till allt elände i den muslimska världen är att man har lämnat Allahs väg, och bara man återvänder till den rätta vägen kommer den muslimska världen åter att vara överlägsen. Det är också lättare att följa den strategin än att gå tillbaks till den fundamentala och svåra diskussionen om guds natur.
De stora frågor som diskuterades under senare halvan av 800-talet måste emellertid fortsätta diskuteras. Flera muslimska tänkare uppmanar också till en sådan diskussion, bland andra Bassam Tibi och Pervez Hoodbhoy. Dessvärre lever de muslimska tänkare som intar ett kritiskt och reformvänligt perspektiv i många fall i exil.
Sammanfattningsvis: Blockerandet av det muslimska tänkandet är den direkta, om än något avlägsna, roten till dagens radikala islamism. Islamismen kan inte förstås om man inte inser att den har sina rötter i just denna “stängda dörr mot verkligheten”.
Lone Nörgaard
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar