fredag 4 januari 2013

Elsa ödets barn, samt lite om Joel Mossberg, baryton






Olisi hyvää jos te pystytte ymmärtämään suomeakin.
Hm min finska inte den bästa men det vore bättre om ni
förstod orden också.



Du har en ovän på vilken promt du vill hämnas
men du  ej orkar min gosse bör dock nämnas
Måhända
du gruva skulle och önska dig uti vreding
ack den som bara ändå vore en geting





---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Victor Record

Du har en ovän Heter Djurkuplett sjungen av Joel Mossberg.
Omkring 1910
På Victor Record
Vill säga på en skiva för trattgrammofon
Med Nipper kikandes i tratten lyssnande.
His Masters  voice

1907
Stenkuplett
Jag gnolar en visa jag ämnar att sjunga om sten
fast rimmena bliva så tjocka så tunga som sten

Jag gnolar likt fän uppå enklaste trallen
och kokar en soppa på denna metallen...

Hur mången i världen har icke ett hjärta av sten...























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar